reklama

Moj prvy tyzden

Uvodny chaos s byvanim v Bergen, slusny zaciatok, a vikend bez kocoviny.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (10)

Utorok Po celkovych utrapach s lietanim, cakanim na letisku s lahkym hangoverom ma pani Signe (sefka sekretariatu nasho departmentu) ubytovala v Gjestehuse v centre Bergen. Cena fajn, poloha fajn, dve izby a kupelna s hajzlikom sak pozrite sami ( pohoha , ubytko - small apartment). Ale hned na zaciatku mi bol cudny vstup do bytu – z dvora schodikmi niekam hore na strechu do priestoru kde zrejme to predtym bola iba sauna alebo take nieco a hlavne ma pobavila podlaha ktora je vselijaka rozhodne nie rovna horizontalna. Ono to nevadi az tak, okrem toho ze cloveka zanasa stale niekam do strany aj za triezva, zistil som ze ani prazit na panvici nie je bohvieco. Totiz olej sa tym padom nachadza iba v jednej casti panvice vzhladom na to ako je miestnost naklonena. To som sice zistil az neskor ale co uz predbieham. No pozrime sa radsej na dalsie dni.   Streda Vstavanie, klasika obriadenie sa a prva navsteva mojho oblubeneho SPAR obchodiku. Tu je zaujimavych niekolko veci. Zaprve, vchadza sa ku kase, takze sa clovek musi vzdy vracat spaet a pretlacat sa ked chce ist platit. Za druhe, platit sa da iba cash a norskymi kartami co som sa spytal az v polovici nablokovanych veci a sposobil som drobny rozruch v rade za mnou stojacich ludi a za tretie drobaky sa hadzu do takej masiny ktora potom mince aj vydava. Papierove zato clovek normalne odovzda tete predavacke. Mal som paradny ucet na uvod asi 50 jevro, ale zaciatky su take vravim si. No dobre potom som sa siel pozriet do roboty, z roboty som sa vybral na koniec toho polostrova na ktorom byvam a tam ma prvy krat kopol dojem ako sa mi Bergen strasne paci. A mam taky pocit ze viem uz cim to je, z Bergenu je citit naky taky pozitivny klud. No a kedze v Bergen bol zatial iba Jekyll, siel som domov spravit si veceru a POZERAT televiziu. Ano po asi 15 rokoch odporu k tomuto mediu, som si povedal ze to bude moznost ako sa naucit norsky. Iste, nerozumies skoro nic iba dostanes cisty brainwash z reklamy aj ked nerozumies ani na co ta reklama je. A filmy su skoro vsetky v anglictine s norskymi titulkami. Presne naopak ako by som to potreboval, sakra. Takze uz televiziu zad nepozeram, aj tak dobre.   Stvrtok Doobeda nic speci, poobede ze si reku idem pozriet tie slavne domecky. Takze len tak pre spresnenie, taky ten typicky obrazok z Bergen, take farebne domceky vedla seba, to nie je typicky obrazok Bergen vsade v Bergen. Tych par domov co su na tych pohladniciach su vzdy tie iste. Jedna sa o pamiatku chranenu UNESCO a vola sa to tusim Bryggen. Len aby ste si nemysleli ze to je tu cele take farebne pomalovane. V Bergen je vraj 7 fjordov a 7 kopcov, tak som si na jeden najblizsi kopecek vybehol, vola sa Floyen a ide nan aj lanovka hore. No nasinec neda snad 10 jevro za lanofku hore, isiel som peso a bola to dost parada. Vtedy som druhy krat dostal taku kopacku od Bergen ake je to tu nadherne, a to ani nemusi byt pekne (prsalo samozrejme). Ked uz som bol tak v polovici kopca som zacul muziku, dole vycina naky Oktoberfest hraju klasicke nemecke nepocuvatelne slagre uplna hanba, mozno nake norske tiez, uz som bol daleko aby som rozoznal rec ale zrazu zcista-jasna hraju ”Nedaleko od Trencina, byva krasna Katarina”. Neuveritelne dojdem sem a v nakom bugriskom stane vyhravaju slovencinu??? No chlapce to sa ti asi zdalo. Ale potom spustili podobny skvost nasho insitneho kulturneho dedicstva (taky pri ktorom zrejme sef pospolitosti spolu s Ing. JS chytaju spontannu erekciu) a to uz som si bol isty ze nehaluzim. Potom som este trosku v tme zabludil a siel spat dolu.   Piatok Od kolegu Daniela z Vidna som sa dozvedel o sobotnajsom planovanom behu v Bergen co ma byt udajne najstrmsi na svete. Ide o prevysenie 300 metrov, pozemna vzdialenost medzi startom a cielom 400 metrov a celkova dlzka okolo 910 metrov. Rekord na tejto trati je 8:40 co je silne nad ludske sily. Samozrejme som si myslel ze pohodicka, ved behavame kopce to bude malina, staci takych 11-12 minut zatat zuby. Tak som si to isiel pozriet ze si to prejdem peso. Ti ktori poznaju “brutal” najtvrdsia cast pri vybehu od Zvaracaku hore na Kolibu (vacsinou sa obchadza inou cestou), tak takych nebolo 30 vyskovych metrov ale 300 (ina ilustracia, od Devina zaverecna faza, poslednych 20 vyskovych metrov na Kobylu kolmo hore). No bez take cosi 10-12 minut. Dovidenia, ale povedal som si ze to vyskusam, takze som nesiel hyrit i ked tyzdnove bio-hodiny to silne kazali, ale siel som si slusne lahnut spat.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Sobota Rano som si nasiel kopec vyhovoriek preco na ten najstrmsi vybeh na svete nejdem (registracia 8:00, vstavanie 6:30). Tak za prve nevybehol by som to ani polovicu to bolo uplne bez sance. Za druhe si setrim koleno na ten New York, pobolieva svina a potrebuje vela zahrievacieho casu kym boliet prestane. Takze toto by moje bolave kolienko uplne zruinovalo. A za tretie (zrejme najdolezitejsi faktor) sa mi proste nechcelo z teplej postele ;). Takze som vstal ranajky, pranie, nakup, obed. Pranie som absolvoval v miestnej pracovni celkom mi to slo, slecna (prerasteny tukasik) mi trosku asistovala, inak by som jej asi znicil stroje. Skladal som si to sam, ani som nevedel ze to viem. Cestou dom som isiel cez Fishmarket, upozornujem kostuj ale nekupuj, zhruba to iste maju v SPAR za polovicnu cenu.  Nakup sa opat skomplikoval, nakolko som isiel kupit rybku co budem vyprazat a k tomu zemiaky, pribudli k tomu dalsie veci dokopy za 25 jevro, proste neviem nakupovat. Okrem toho som sa snazil kupit take tie tycinky do usi aby som lepsie pocul. Bol som v tom SPAR asi 5 krat a ani raz som ich nedokazal lokalizovat. Tak som sa osmelil a spytal sa pani co tam robila. Ona sa zacala iba smiat ze ich nemaju a ze ked si ich chcem kupit, mam dojst v pondelok. Lebo ich maju iba vtedy. Naky cudny lokalny uzky profil. Dieta odrastene na komunizme sice chape uzky profil, ale preco zrovna vaticky do usi, tak to je na mna moc… No dobre mame po nakupe, idem si prazit rybku a cucham nak zvlastne vonia. Sicky napisy iba v norcine (po norsky rozumiem pivo = ol (vlastne Hyde rozumie)) a pozrimeze tato rybka na vysmazanie je smoked salmon, takze z vyprazania nic nebude. Muka co som kupil (aspon myslim ze sa jedna o muku) zostala neotvorena. Nevadi rybiska mna sa tak lahko nezbavis a nasledne som sa zbavil polovice tej dobroty. Potom ze reku si idem zabehat, cestou som si pozrel tych borcov co to dusili hore tym brutalom, no zacali velice zostra chlapkove take maskulinne tempicko, tipujem ze za prvym stromom uz koncili. Potom mi jeden chlaapek vypraval ze tie najstrmsie casti sa nebezia, iba tie menej strme. Kedze som to vcera isiel chodzou hore viem ze sa tam menej strme pasaze nenachadzaju. Proste predstavte si kamenne nerovnomerne a hlavne velke schody rovno do nebies…  Vecer dorazil Hyde! Kedze si porucil pivo do chladnicky este pocas nakupu, mal uz kaprika menom “Hansa” slusne vychladeny. Kol 22:00 ho kopol do seba a zobral Jekylla von. Tak nenapadne do podniku co odporucil Daniel ze (Akademisk) Kvartett ci tak nejako. Reku dobre, objednal sebe aj Jekyllovi dva pifsony Hansa (33 resp 45 NOK) a pozreli jeden zajimavy jazz koncert. Potom siel Jekyll domov, zatial nevedno ci sa Hyde niekde “nezdrzal”… …No takze nakoniec aj Hyde musel uznat ze mu neni dvacet let a ani dvacet pet, a s mrmlanim sa vratil domov. Posledne co mu bolo rozumiet ze na toho “svetleho bobra” si este posvieti a bachol sa do postele. Odbornej verejnosti zrejme netreba objasnovat mal na mysli vo svete vseobecne vzacneho zivocicha (Castor blondinus) ktory sa vyznacuje v priemere mensou inteligenciou ale napriek tomu je celkom mily :). Pre uplnost, podla priebeznych odhadov WWF je bobor svetly (pravy) dokonca premnozeny v severskych oblastiach Skandianavie, cize lov je tu vynimocne povoleny. Prave ten lov mal stary dobry Hyde zrejme na mysli…

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Nedela

Rano som si robil tortillu a tam som sa dost potrapil s rovnou panvicou a krivou podlahou kym som to nak zmakol. Potom som odfukoval, reku plavaren? OK, tak som si dal 90 minut kraula a potom som sa zabil saunou. Bol som uplne KO, ale bolo take pekne pocasie ze som si povedal ze idem neco pofotit. Normalne som musel vytiahnut moje excimeove slnecne skule znacky Miko Hladky (ci tak sa ten druhy najvaecsi samec Slovenska tusim vola (prvy je tusim este stale zijuci dobrak JUDr. Vladko Meciar :) )) Zas som si vysiel ten brutal strmak lebo chcem sa na to na dalsi rok trosku nadupat a dal som sa na lesne cesticky. Uplna parada, si uplne blizko pri meste a citis sa ako v strede hor, povedzme Nizkace. Dnes ma Bergen tak kopol svojou nadherou ze som na chvilu prestal mysliet na prasacinky. Uplna nadhera, povinnost vidiet! Vecer dosiel Daniel, tak sme kopli nake pifsony, isli k jeho znamej (karatistke) ukazovala nake foto z Indie kde bola pol roka, taka pohoda. Ma spolubyvajucu s ocami co zaklinaju pohladom, ale oci su obsadene, neva. Takze tak zatial!

Ivan Viola

Ivan Viola

Bloger 
  • Počet článkov:  3
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Profesionalne (Dr. Jekyll) vyskum - pocitacova grafika, vedecka vizualizacia.Vo volnom case sport, po zotmeni (Mr. Hyde) radsej ani nechcite vediet ;-)... Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu